Nors zat hij met zijn armen over elkaar in de kring. Het was nieuwjaarsdag, hij had nog een beetje een kater. Hij luisterde met een wantrouwende blik naar het ritueel dat mijn schoonfamilie en ik op tweede kerstdag hebben gedaan. Iedereen schreef op een briefje waar hij in 2016 afscheid van wilde nemen, of welk doel hij in 2017 kracht bij wilde zetten. Het vuurtje dat buiten aan het knetteren was, zou ofwel het afscheid ofwel een vurig begin van het jaar symboliseren. Ja, wellicht wat vergezocht, maar wij vonden het prachtig. “Ik geloof niet in wensen,” luidde het commentaar. Dat het hier niet om sprookjes of wensen ging, maar om concrete doelen voor persoonlijke ontwikkeling, ontging hem terdege.

Dat zette me aan het denken. Want ja, het klopt natuurlijk wat deze brombeer zei. Als je je doelen als een wens behandelt, zo eentje die je doet als je een vallende ster ziet of als je een muntje in de wensput gooit, kun je ervanuit gaan dat er niets gebeurt. Daar gaat het volgens mij geregeld mis: mensen stellen doelen, maar vergeten dat ze zelf in hand hebben hoe ze deze doelen realiseren. Hoe transformeer je een doel in actie?

Stap voor stap

Beter plannen, meer tijd voor jezelf, stoppen met roken of groei in je carrière: welk doel je ook stelt, je kunt dit doel niet altijd in één keer halen. Een doel dat te groot lijkt, maakt je al moedeloos voor je eraan begonnen bent. Neem kleine stappen door je doelen in stukjes te hakken. Als je wilt groeien in je carrière, vraag dan bijvoorbeeld informatie op over een aantal cursussen en bepaal voor jezelf wanneer je een keuze wilt hebben gemaakt. Meer tijd voor jezelf nodig, maar weet je niet waar je die tijd vandaan moet halen? Begin eens met tien minuten mediteren, al is het maar één keer per week. Of ga naar een yogales. Dat soort bewuste momentjes voor jezelf werken nog veel langer door in je systeem en kosten weinig tijd.

Be SMART about it

Met dit stappenplan in je achterhoofd, kun je dan ook de SMART-techniek toepassen. Elk doel dient aan de volgende eisen te voldoen:

·       Specifiek (ik mijn conditie verbeteren door te gaan hardlopen)

·       Meetbaar (ik wil x-aantal kilometer kunnen rennen)

·       Acceptabel (ik vind hardlopen een leuke activiteit)

·       Realistisch (ik ga dit opbouwen met een hardloopcoach)

·       Tijdgebonden (ik wil dit de zomer bereikt hebben om in september de dam-tot-damloop te kunnen rennen)

 

Dit is een techniek die vooral in de zakelijke wereld wordt toegepast, maar het principe kan ook worden gebruikt voor je persoonlijke doelstellingen, zoals je hierboven ziet. Het betekent simpelweg dat je duidelijk bent naar jezelf toe over wat je wilt bereiken, dat je verschil wilt merken ten opzichte van nu, je wilt er helemaal achter staan, het moet behapbaar blijven (stap voor stap dus!) en het liefst wordt het geen honderdjarenplan. Dat laatste is natuurlijk relatief; sommige lessen blijven we jaar na jaar opnieuw leren. En dat is ook prima!

 

Focus

Hoe snel verlies je je doelen uit het oog omdat de waan van de dag weer overneemt? Heel snel. Maar… hoe beter je je focus houdt op je doelen, hoe sneller je ze zal kunnen bereiken. Zorg dat je minimaal wekelijks bezig bent met je doelen en maak hier bewust tijd voor vrij in je agenda. Al is het maar een kwartier. Zorg dat je je op dat moment dan ook volledig kan richten op de activiteit die bij dat doel past en schenk er aandacht aan. Als het om doelen gaan die continu verandering vragen – stoppen met roken, minder snoepen of positiever denken – denk er dan over na om activiteiten in te plannen die positieve afleiding en focus geven. Mediteren, wandelen, mindfulness-oefeningen of creatieve activiteiten bijvoorbeeld.

Op mijn briefje stond ‘mijn eigen grenzen beter bewaken’. Dat betekent in mijn geval dat ik ervoor heb gekozen om maximaal twee sociale activiteiten per week in te plannen, mijn liefde voor sporten te blijven voeden met drie tot vier sportmomenten per week én bewuste ‘downtime’ in te lassen door – ja ja, trut alert – te haken. I love it. Wat ga jij allemaal realiseren in 2017?

 

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.