Onlangs bezocht ik mijn eerste yin yogales. Na jarenlang vooral hatha, vinyasa en poweryoga te hebben gedaan, was ik benieuwd hoe ik deze ontspannende vorm van yoga zou ervaren. Yin yoga werkt heel erg in op het bindweefsel, gewrichten en ontspanning van de spieren. Met die gedachte (en een flinke lading spierpijn door de training van de dag daarvoor) ging ik dus de les in, verwachtend dat ik simpelweg lichamelijk bezig zou zijn. Had ik me daar toch even op verkeken! Tijdens de les kwam ik heel andere dingen tegen waar ik even niet op was voorbereid.

Hoe meer ik in de ontspanning kwam bij de poses, hoe meer ik tegen mijn eigen onrust aanliep. Niet dat ik te ongeduldig was en door wilde gaan naar een volgende houding. Nee, het was eerder de realisatie dat ik überhaupt te weinig ontspanningsmomenten neem en daardoor veel spanning in mijn lijf opbouw. Ik voelde bij bepaalde houdingen ineens een golf van emoties door mijn lijf gaan. Letterlijk; ik werd er soms zelfs misselijk van en voelde de tranen in mijn ogen prikken. Hoe kan dat?! Vroeg ik me af.

Dus besloot ik om wat meer over yin yoga te weten te komen. Hier vond ik wat meer antwoorden op mijn eigen ervaring.

Yin yoga is specifiek een vorm van yoga waarin je de houdingen langer aanneemt: 3 tot 5 minuten. Vaak voer je deze oefeningen zittend of liggend uit op de mat, omdat het staand anders te zwaar is. Het typerende voor yin yoga is dat je speciaal op de ontspanning van je spieren en gewrichten let, waardoor je dieper op het bindweefsel werkt. De rust in de houdingen laten je in een soort meditatieve staat komen.

Yin: introspectie en kalmte, fysiek en geestelijk

Het woord ‘yin’ komt uit het Taoïsme en is gerelateerd aan de filosofie van yin en yang. Dit zijn twee complementaire energieën die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. ‘Yin’ staat voor het vrouwelijke, de maan, de nacht, introspectie, reflectie, terugtrekken en kalmte, terwijl het tegenovergestelde – yang – staat voor het mannelijke, de zon, de dag, krachtig, warmte en licht. Met deze kennis in het achterhoofd, snap je dat yin yoga dus een vorm is waarbij je heel erg in jezelf keert.

Dit in jezelf keren gebeurt zowel op fysiek als geestelijk of emotioneel niveau. De oefeningen helpen om je bindweefsel en gewrichten los te maken, specifiek de knieën, heupen, ruggenwervels en het heiligbeen. Dat eerste, daar was ik op voorbereid. Maar op de emotionele kant van de oefeningen had ik dus niet geanticipeerd. Tegelijkertijd is het eigenlijk hartstikke logisch – vaak slaan we spanning en emoties op in ons lijf. Zoals het in het Engels zo mooi klinkt: “We all have issues in our tissues.” De poses bij yin yoga stimuleren je lichaam en meridianen (en dus je organen) op een dusdanige manier dat emoties hierdoor loskomen.

Emoties: laat ze gewoon zijn.

Het klinkt wellicht een beetje abstract, maar door de aandacht voor je lichaam, de bewuste focus op ontspanning en het in jezelf keren, ontstaat er ruimte voor opgekropte emoties. Is dat dan erg? Nee. Zelf heb ik me er ook niet zo druk om gemaakt tijdens de les. Het was hooguit opmerkelijk dat de ene oefening zoveel kon losmaken en de ander helemaal niet.

De meditatieve aard van deze yogasessie vond ik wellicht het allermooiste: zonder oordeel observeren wat er in je lijf gebeurt. De kracht van meditatie, mindfulness en yoga komt bij yin yoga mooi samen. Als je druk bent, veel traint en merkt dat je vaak voorbij je eigen grenzen gaat, raad ik je echt eens aan om een yin yoga-les te volgen. Ik vond het een heel mooie ervaring!

Een simpele yin yoga-oefening die je thuis kunt doen:

√       Ga op de grond op een matje zitten, eventueel met een opgevouwen kleedje onder je billen, zodat je bekken kantelen.

√       Doe je voetzolen tegen elkaar, laat de knieën naar buiten vallen. Houd de voeten niet te dichtbij, neem lekker de ruimte: de vlinderhouding.

√       Pak je voeten losjes vast.

√       Buig voorover, zo ver als je kunt en laat je hoofd zakken. Ondersteun je hoofd eventueel met kussens als je daardoor je nek beter kunt ontspannen.

√       Ga niet te diep en trek niet aan je voeten: het gaat niet om hoe diep je kunt, maar om de ontspanning.

√       Blijf rustig doorademen, adem af en toe diep in en uit als je daar behoefte aan hebt.

√       Blijf hier 3 tot 5 minuten in zitten en kom rustig weer omhoog.

√       Ga hierna op je rug op de yogamat liggen en neem de ruimte om te voelen wat je nu ervaart.

Deze vooroverbuiging laat je even helemaal in jezelf keren. Vooral het observeren van wat er nadien gebeurt als je weer gestrekt ligt, hoort heel erg bij de oefening. Oh ja, en have fun bij de yin yoga-les!

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.