Gek ben ik erop: suiker. Ik drink sinds kort koffie (verkeerd: met heel veel havermelk), en begon daarom met het toevoegen van een behoorlijke lepel honing. Dadelsiroop of agavesiroop… zo lekker in de kwark! Chocola, ketchup, muesli, pindakaas, brood: love it. Tot mijn vriend voorstelde om minimaal zes weken volledig suikerloos te gaan eten. Ik ben de uitdaging aangegaan (daarover later meer).

Sta je er wel eens bij stil hoeveel suikers je binnenkrijgt? En nog belangrijker; realiseer je je wat de impact op je lichaam is?

Suiker is heerlijk. En het is gewoon gif. Die sugar cravings zijn niets anders dan verslavingsverschijnselen van een lijf dat door jarenlange inname van suikerhoudende producten afhankelijk is geworden van die zoetigheid. Zodra je iets zoets eet, stijgt het level van dopamine in je brein (het beloningshormoon). Je voelt je heerlijk.

In je lijf gebeurt echter nog iets anders.

  • Suiker bestaat uit glucose en fructose. Fructose wordt in je lichaam door omgezet in glucose en deze glucose wordt vervolgens door insuline omgezet in energie.
  • Het probleem begint wanneer er een overschot aan glucose in je lichaam ontstaat. Wat doet je lichaam met die overtollige energie? Die wordt opgeslagen in je vetcellen, zodat je dit later mogelijk kunt gebruiken (billen, benen, buik bijvoorbeeld), maar ook in de lever.
  • De grote hoeveelheid insuline die zorgt dat de glucose wordt afgebroken, zorgt ook voor een snelle daling van je energie. Je krijgt een dip, want je bloedsuiker daalt ineens drastisch.
  • Daar schrikt je lijf van – help! Stress! – en maakt adrenaline aan, zodat de glucose snel weer wordt vrijgemaakt uit je lever.
  • Je hersenen krijgen allerlei signalen: honger, energietekort. Dus wil je snel die nieuwe dosis suiker en energie.
  • Het hele riedeltje begint overnieuw en je bloedsuiker blijft in een bizar tempo dalen en stijgen.

 

Een behoorlijke impact. Je lijf ondervindt behoorlijk wat stress door deze continue stijging en daling van de bloedsuikerspiegel. Bij stress wordt er adrenaline aangemaakt. Alweer ja. Een heel handig hormoon in bepaalde situaties, maar verder wil je je hormonen in balans houden. Zo krijgen je organen namelijk de tijd om te herstellen van het stressmoment.

Elke keer dat jij suiker eet, krijgt je lichaam stress. Stress maakt je simpel gezegd ziek. Van een hogere bloeddruk tot een verminderd immuunsysteem door die organen die dus niet meer goed doen wat ze moeten doen.

Geen suiker dus. Ook geen chemische zoetstoffen. Wat is het alternatief? Natuurlijke zoetmakers als biologische honing, ahornsiroop of kokosbloesemsuiker of eventueel stevia. Wees spaarzaam in het gebruik.

Voor mij momenteel helemaal niets. Dus dat kopje koffie? Dat drink ik nu alleen met sojamelk. Na amper vijf dagen vond ik het lekker. Ja, het ontwent snel, zo ondervind ik. De kwark zonder zoetigheid vind ik net zo lekker. De behoefte aan iets zoets na een maaltijd verdwijnt ook steeds meer. Of het voor iedereen zo snel went, weet ik niet, maar hopelijk durf jij de uitdaging aan om van die suikerverslaving af te komen.

Succes!!!

 

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.