“Ik wil veganistisch gaan eten,” zei hij vol overtuiging. Ik moest twee keer knipperen met mijn ogen. Zelf at ik jarenlang geen vlees, uitsluitend vis tot ik anderhalf jaar geleden zo nu en dan biologisch kippetje of biefstuk aan mijn repertoire toevoegde. Allemaal heel bescheiden. Maar van mijn partner – kok, sportman en stapel op zijn eiwitjes – had ik een radicale omslag als deze even niet zien aankomen. Hij wees me er echter meteen op dat nieuwe wetenschappelijke inzichten aantonen dat je een heel uitgebalanceerd en sterk lichaam kunt krijgen én behouden zonder dierlijke producten. Ik was nog niet meteen overtuigd – ik hou van een gekookt ei bij mijn spinazie. Maar dat er meer uit groenten en fruit te halen valt dan de meeste mensen doen, is een feit. Tijd om de vele voordelen van minder vlees eens nader te onderzoeken.

Een sterker immuunsysteem

Vervang je dierlijke eiwitten door plantaardige en je voedt je lijf meteen met vitamines en mineralen die in groente en fruit te vinden zijn. Je lichaam heeft deze micronutriënten nodig om de cellen in je lichaam weerbaar te maken tegen aanvallen van virussen, bacteriën enzovoort. Je cellen worden gereinigd door groente en fruit en zullen sneller herstellen als je toch geveld wordt door een kou in de winter.

Minder antibiotica in je lijf

Even kort door de bocht: wie vlees eet, krijgt er een bonus bij. De antibiotica en hormonen die kippetjes (ook eieren), varkens en koeien in de bio-industrie krijgen toegediend krijgen wij vervolgens ook in ons lijf, wat al jarenlang zorgt voor resistentie tegen deze antibiotica. Met andere woorden, als we een keer écht ziek zijn, werken de medicijnen niet meer zo goed. Bovendien kunnen de hormonen in vlees zorgen voor een disbalans van je eigen hormoonstelsel.

Verlaagde de kans op kanker en hart- en vaatziekten

Het is in diverse onderzoeken aangetoond dat hoge inname van rood vlees een hogere kans op kanker[MC1]  veroorzaakt. Dit geldt zowel voor bewerkt als onbewerkt rood vlees. Hamburgers én een ribeye dus. Om over hart- en vaatziekten maar niet te spreken, al lijkt er hier vooral een verband te bestaan tussen deze ziektes en bewerkt rood vlees. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de hoeveelheid zout die hieraan wordt toegevoegd. In ons westerse dieet zit vaak te veel zout, dus veel vleesconsumptie draagt hier nog meer aan bij.

Minder zware metalen in je lichaam

Ja, vis bevat gezonde vetten die we nodig hebben, waaronder omega 3. En het is dus ook zeker aan te raden om je portie vlees eens wat vaker te vervangen door vis. Vergeet echter niet dat vis zware metalen bevat, waaronder kwik. Kwik kan niet zo makkelijk uit vis worden gehaald, dus dit krijg je binnen als je bijvoorbeeld een stuk zalm eet. Hou daarom in de gaten dat je ook hier niet te vaak voor kiest. Een keer per week is voldoende.

Meer voeding voor de hele wereld

Het lijkt tegenstrijdig, maar als we allemaal minder vlees zouden eten, blijft er meer voeding over voor iedereen. Veel verbouwde gewassen worden nu vooral geteeld voor dierenvoeding. We hebben echter veel minder gewassen nodig om alle mensen te voeden. Als we de grond dus inzetten voor het verbouwen van groenten, fruit en andere plantaardige gewassen, dragen we bij aan de algehele voedselvoorziening.

Gezondere lucht

De meeste CO2-uitstoot komt niet van auto’s, maar van de vleesproductie: mest, veevervoer, productie van verpakkingen en vleesexport bijvoorbeeld. Ondertussen kappen we alle oerwouden om dieren te kunnen voeden met mais en soja. Bossen die we juist zo nodig hebben om de CO2 om te zetten in zuurstof. Need I say more?

 

TIP: De documentaire ‘Forks over Knives’ van Lee Fulkerson is te bekijken op Netflix. Deze documentaire kijkt vanuit wetenschappelijk perspectief, gebaseerd op tientallen jaren onderzoek, naar de invloed van dierlijke eiwitten op onze gezondheid.

 

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.