Als mensen voor het eerst een yogales volgen dan vraag ik ze of ze hun adem even in willen ademen. Net zolang tot ze weer moeten ademen Vervolgens vraag ik ze wat er gebeurde in hun lichaam en de gevolgen zijn niet mis:duizelig, hartkloppingen, vaag zien, druk op ogen en in het hoofd enz..Ademen is essentieel voor iedereen en toch besteden we er weinig aandacht aan. Emoties als angst hebben een enorme invloed op onze ademhaling, en een verkeerde ademhaling kan zelfs deze emoties opwekken. En uiteraard  veroorzaakt STRESS een hoge ademhaling, waardoor je je nog meer opgejaagd voelt.

Met onze eerste ademhaling als pasgeboren baby “ landen “ we hier op aarde. Het is de verbinding die gemaakt wordt met onze planeet de Aarde. Als de baby ademt, wordt er gezegd: het leeft!

Baby’s en ook onze huisdieren hebben een prachtige natuurlijke & rustige ademhaling.

Wat gebeurd er nu eigenlijk in je lichaam tijdens het ademhalen?

Je hebt een prachtige “tool “ in je lichaam om te ademen: het ademhalingssysteem, dit bestaat uit je longen, neus, mondholte, de luchtpijp, luchtpijpvertakkingen en de longblaasjes. Dit is een prachtig systeem wat er voor zorgt dat de lucht die je inademt zoveel mogelijk wordt gezuiverd.

Jouw ademhaling wordt gestuurd door het ademhalingscentrum in het verlengde merg van de hersenstam. Dit gebeurd gelukkig automatisch anders zouden alleen maar bezig zijn met onze ademhaling. Tijdens het inademen gebruik je je ademhalingsspieren( middenrifspieren, buikspieren de binnenste en buitenste tussenribspieren en de supraclaviculaire spieren ( deze bevinden zich boven je sleutelbeen. ) Als je inademt wordt de druk in je longen lager dan de druk van de buitenlucht en hierdoor stroomt de lucht jouw longen in. Deze lucht zit vol met zuurstof en je longen nemen gemiddeld 300 ml zuivere zuurstof op. Bij het uitademen wordt het volume van de longen kleiner, wordt de druk in je longen hoger en zo wordt de lucht weer naar buiten gestuwd. De lucht die je uitademt is zeer zuurstofarm en bevat veel co2.

Het doel van je ademhaling is dat er zuurstof in je lichaam komt. Deze zuursof wordt vanuit de longen opgenomen in je bloed en gaat je hele lichaam door, zodat elke cel voorzien wordt van zuurstof en dit kan omzetten in energie. De co2 die je uitademt is het eindproduct van een volledige verbranding van oa suikers, eiwitten en vetten.

Je begrijpt nu misschien dat door deze uitleg je ademhaling heel erg belangrijk is en waarom er tijdens een goede yogales zoveel aandacht aan wordt besteed.

Yoga zonder een goede begeleiding en combinatie van je ademhaling is ook geen yoga, maar gymnastiek. Met andere woorden: Yoga is Ademhaling. Door middel van je ademhaling verbind je je met je lichaam, jezelf, anderen en de wereld om je heen.

Zuurstof in de lucht

De maand mei is een prachtige maand om hier aandacht aan te besteden, de bomen die in volle bloei zijn en ons van de zuurstof voorzien die we zo hard nodig hebben. En met de zomer voor ons kunnen we lekker veel naar buiten.

Loop eens door een bos of park en adem heel bewust de lucht in waarbij je ook heel bewust even de verbinding maakt met de prachtige bomen om je heen. Ze geven jouw namelijk wat je nodig hebt: ZUURSTOF! Elke dag 10 minuten heel bewust ademhalen, je aandacht hier op vestigen doet al wonderen voor je leven.

Uitwerking van een goede ademhaling

De werking van een goede ademhaling is oneindig en en rustige ademhaling zorgt  oa voor:

ontspanning

goede doorbloeding

goede afvoer afvalstoffen

goed functioneren van je spieren( voorkomen van verzuring)

goede concentratie

goede nachtrust

algeheel gevoel van welzijn

enz..deze lijst is eindeloos, want je ademhaling heeft grote invloed op je fysieke , mentale en spirituele welzijn.

Pranayama

In de Yogaleer wordt een bewuste ademhaling een Pranayama genoemd. Dit betekent dat de ademhaling gemanipuleerd wordt en bewust aangestuurd door onze hersenen. Gelukkig hoeven we dit niet 24 uur per dag te doen..anders zou alles wel erg gecompliceerd worden;).

PranaYama is onderdeel van het 8 -voudige pad van de Hatha Yoga leer en betekent:

prāṇa – levenskracht, ayāma – beheersing. Er zijn talloze pranayama’s en ik raad het iedereen aan om deze onder goede begeleiding te doen.

Een goede yogadocent zal altijd een ( korte) meditatie voor  – en na een pranayama doen. Dit om body & mind voor te bereiden.

Een veilige en toegankelijke Pranayama is de Volledige Yoga Ademhaling en staat hieronder beschreven:

De volledige Yoga Ademhaling

Je kunt je natuurlijke ademhaling heel goed ervaren door simpelweg op je rug te gaan liggen, je te ontspannen en je ademhaling te volgen. Je zult dan merken dat je een diepe ademhaling krijgt, die volledig naar je buik en bekken toegaat en ook weer dezelfde weg teruggaat. Een diepe ontspanning is het gevolg van deze natuurlijke ademhaling.

De algemeen bekende volledige yoga ademhaling beoefen je op dezelfde manier, maar het beste  in een zittende houding, bijvoorbeeld in Siddhasana:

Sluit eerst even je ogen en vestig je aandacht op je ademhaling. Observeer je ademhaling rustig, en maak er verbinding mee. Kun je bijvoorbeeld merken hoe je ademhaling is vandaag, en op dit moment? Neem hier ook even de tijd voor.

Adem dan langzaam in door de neus en vul het onderste deel van de longen zodat de buik uitzet. Als je nu verder doorademt dan zal je borstkas meer uitzetten en het middelste gedeelte van je longen gevuld worden. aan het einde van deze inademing vul je je longen helemaal, je merkt dan dat je borstkas bovenaan uitzet. Dit hele proces gebeurt in één enkele inademing zonder onderbreking.

Ook de uitademing gebeurd bewust, je laat eigenlijk langzamerhand je adem weer los of ontspannen. Ik vergelijk het altijd met een ballon die je langzaam leeg laat lopen: Adem langzaam uit en ontspan achtereenvolgens, in één vloeiende beweging, de buik, de flanken en laat ten slotte de borst bovenaan dalen.

Zelf gebruik ik vaak het beeld van golven van de zee. Je ademhaling wordt dan een soepel golvende beweging.

Het beste is om deze ademhaling buiten te doen, waar veel frisse lucht is. Of in een goed geventileerde ruimte.

Herhaal dit 10-15 keer en vervolgens laat je de beheersing los en laat je je ademhaling weer natuurlijk terugkomen. Sluit je ogen en neem ook hier weer even de tijd voor. Ga de komende maanden lekker veel naar buiten, adem de zuurstofrijke lucht in en neem er ook echt even de tijd voor. Ga lekker in het gras liggen en haal bewust adem en ervaar je levenskracht.

Just breathe & laat het leven stromen!

Ik wens iedereen een prachtig begin van de zomer!

Namasté,

Aliye / Soulware

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.