“Hoe gaat het met je?” “Druk. Wel goed hoor, ik klaag niet!” Ik hoor het mijzelf bijna dagelijks zeggen. Ik weet bovendien zeker dat ik niet de enige ben. We kennen allemaal dat gevoel van alle-ballen-hoog-houden wel: Werk, Sport, Relatie, Vrienden, Hobbies (met hoofdletters, want we vinden ze allemaal even belangrijk). Bovendien weten we ook allemaal wel dat we goed op die balans moeten letten, want daar in de verte ligt-ie: de burn-out.

Toch gaan we soms door (ik wel), wetend dat stress nu eenmaal ‘erbij hoort’. Dat klopt ook. Het werk moet nu eenmaal af, het huishouden staat niet stil en ook mogelijk aanwezige kids vragen nu eenmaal zorg en aandacht. Waarom is het belangrijk om toch te zorgen dat we stress minimaliseren en dus die time-out voor onszelf nemen?

 

Stress en je lijf

Stress is een regelrechte aanslag op je lijf, om het maar even crux te zeggen. Door al die drukdoenerij wordt je lichaam volgepompt met een teveel aan hormonen die samen zorgen voor disbalans. Te veel adrenaline verhoogt bijvoorbeeld je bloeddruk en te veel cortisol verhoogt je bloedsuikerspiegel.

Het grote gevolg? Je bijnier – die cortisol aanmaakt – raakt uitgeput. Bijnieruitputting is dan ook de fysieke term waar een burn-out bij hoort. Daar horen klachten bij als migraine, darmproblemen, depressie, lage bloeddruk, vermoeidheid, extreme zin in zoetigheid, slaapproblemen enzovoorts.

 

Grenzen stellen

Geen pretje voor je lichaam, zo’n bijnieruitputting of burn-out. Maar hoe voorkom je dat? Waar gaat het nou uiteindelijk om bij het voorkomen van te veel stress? Het toverwoord is: grenzen stellen. Vrijwel iedereen die geveld is door een burn-out kan beamen dat ze geen nee konden zeggen, te laat aan de bel hebben getrokken en zich te verantwoordelijk voelden voor al die spreekwoordelijke ballen in hun leven.

 

Toch zit er ook een positieve kant aan. Mensen met een burn-out zijn vaak enorme doorzetters. Ze zetten zich vaak veel harder in dan een ander. Ben jij zo’n stresskip? Koester die drive dan ook. Zo lever jij namelijk kwaliteit en worden zaken op tijd geregeld. Zorg alleen dat je regelmatig tijd neemt om gas terug te nemen. Om te resetten. Zorg bovendien dat je lijf goed gevoed wordt. Zowel met gezonde voeding, als met activiteiten die je mind en lijf tot rust brengen en sterker maken.

 

Plan activiteiten in als:

  • Yoga of qigong
  • Mediteren
  • Een boek lezen
  • Stop met suiker eten (ja, echt)
  • In de pauze even een kort ommetje maken
  • Een wandeling maken in het bos
  • Vijf minuutjes alleen maar even diep ademhalen
  • Sporten
  • Lekker koken voor jezelf

 

Of je boekt natuurlijk een fijne retreat in het buitenland. Ik verheug mij nu al op het najaar dat ik weer naar Bali ga.

Waar zou jij lekker tot rust willen komen?

 

Bronnen: http://www.yogajournal.com/article/health/banishing-burnout/
http://www.eatpurelove.nl/blogs/health-beauty/de-invloed-van-stress-op-je-gezondheid/

 

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.