Waarom is yoga gezond?

Elke week gaat ze trouw naar de Yoga. Mijn vriendin. En ik maar aan de gewichten in de gym. Jaren geleden was yoga nog een ver-van-mijn-bed-show. Tot ze me meenam naar mijn eerste yogales en ik mijn spieren heel anders gebruikte. Nee, ik werd toen niet meteen bekeerd tot yoga-aanhanger, maar het zette wel wat in werking. De rust in de bewegingen, het stretchen en versterken van de spieren en vooral het ademhalen om die rust te behouden: I love dit.

Inmiddels ben ik heel wat yoga-uurtjes verder. Van het strand in Vietnam tot de camping in Italië, van de rijstvelden op Bali tot de sportschool. En ja, ik kan inmiddels op mijn hoofd staan. Yoga? Dat is een wekelijks cadeautje voor mezelf geworden, naast de gewone gewichten in de gym. Waarom is yoga dan zo goed voor je?

Mindfulness: in het nu zijn

Yoga is bij uitstek het moment om even terug bij jezelf te komen. Om alles om je heen even los te laten en alleen maar te focussen op het hier en nu. Zeker bij hele rustige vormen van yoga, zoals Hatha yoga of Vinyasa yoga word je meegenomen in een kalmerende flow van bewegingen. Je bent bezig met je lichaam: om je spieren te stretchen en je spanning te verminderen. Je kunt simpelweg niets anders dan zijn. Mindfulness noemen we dat meteen mooi woord. Het resultaat? Meer innerlijke rust en een gevoel van balans.

Sterke botten, mooie lange spieren

Yoga, althans de Westerse vorm zoals wij die kennen, is een heel effectieve lichamelijke activiteit. Wie de acrobatische poses van Ashtanga yoga heeft bewonderd, begrijpt waarom er voor bepaalde yogaposes ontzettend veel kracht in de spieren nodig is. Poweryoga is echter een wat toegankelijkere, maar intensievere vorm van yoga die de spieren net zo hard traint. Een full-body workout welteverstaan. Kracht in de spieren betekent ook sterkere botten. Dankzij de vele stretchposes worden je spieren bovendien lang en soepel.

Rust door ademhalen

Wel eens erbij stilgestaan wat ademhaling voor invloed heeft op je gevoel van rust? Dan zou je eens vijf minuten heel bewust rustig moeten inademen en kijken wat er gebeurt. Je hartslag daalt, je hele lijf kalmeert en je voelt je waarschijnlijk een stuk meer geaard. Dat ademhalen staat centraal bij yoga. Regelmatig yoga beoefenen maakt dat je je bewust wordt van hoe je je eigen ademhaling kunt controleren om spanning te verminderen. Heel handig om beter met stress te leren omgaan.

Leren luisteren naar je lichaam

Bij yoga gaat het erom dat je heel goed luistert naar wat jouw lichaam kan. Kun je niet verder met die neus richting de knieën? Dan blijf je lekker met een rechte rug overeind en pak je je enkels vast. Bij elke (basale) yogapose is er wel een mogelijkheid om een variant te kiezen die past bij wat jij kunt. Zo leer je goed te luisteren naar de grenzen van je eigen lijf. Daar heb je ook in het dagelijks leven veel profijt van.

Geen prestatiedrang

Jezelf pushen tot je puffend neervalt? De wedstrijd winnen? Niet tijdens yoga. Bij een yogales hoef je niet de beste te zijn, hoef je niet te doen wat anderen doen en mag je gewoon even rust nemen als het je te veel is. Geen drilsessie van een personal trainer dus, maar een liefdevolle aanmoediging van de yogadocent(e) die je stimuleert om te doen wat goed voelt voor jou. Heel fijn. We ‘moeten’ immers al zoveel. Niet hoeven presteren betekent rust in je koppie en een stuk meer zelfacceptatie. Hoe fijn is dat?!

Of je gaat gewoon naar yoga, omdat je lekker wilt bewegen. Wat je reden ook is, het is altijd goed.

Namasté!

Laat een waardering achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.