“We kunnen u niet vertellen wat u hieraan overhoudt”, zo klonk de stem van mijn arts. Ik had met de fiets een frontale botsing met een scooter gehad. Vloog zo enkele meters door de lucht en belandde met mijn hoofd op het asfalt – schedelfractuur enzovoorts. Hoe het allemaal is gegaan, weet ik totaal niet meer. Feit is wel dat er een zenuw vanaf mijn wervelkolom was afgescheurd, waardoor enkele spieren rondom mijn linkerschouder niet meer gebruikt konden worden. De stroom was eraf. De breuk in de kabel was niet te vinden, ook niet door de drie andere ziekenhuizen.
Van de artsen hoefde ik het niet te hebben. Maar ik was als personal trainer nu eenmaal een sportgek. En wilde bewijzen dat ik fysiek in staat was om te presteren. Sterker nog, ik moest en zou zes maanden later de Dam tot Damloop rennen! Vol enthousiasme stortte ik me op een ambitieus trainingsregime. Maar ja, met al dat trainen en het feit dat mijn arm overcompenseerde voor de spieren die het lieten afweten, moest ik toch een oplossing vinden om tussendoor te herstellen en mijn doel te behalen. Zonder fysiotherapeut, masseur of revalidatiearts.
Mijn redding? De foamroller. Gedurende de maanden die volgden werd hij mijn beste vriend. Door de bloedverdunners mocht ik niet drinken in die tijd, maar de stoffen die vrijkwamen door het foamrollen, maakte me euforisch genoeg. Ik werd er op een relaxte manier high van!

Waarom foamrollen zo goed is
Foamrollen wordt zowel door trainers als door fysiotherapeuten aanbevolen. Sommige sportscholen hebben gelukkig al een paar van die rakkers klaarliggen, maar nog lang niet allemaal. Just so you know: met rekken alleen pak je geen knopen en verklevingen aan (al is rekken op de juiste momenten wel een goede aanvulling hierop). En ben je yogaliefhebber, dan is de foamroller minstens zo belangrijk of zelfs een tool om yoga-oefeningen op te doen.

  • Foamrollen pakt dé plekken aan waar je knopen of verklevingen hebt (en die hebben de meeste mensen eigenlijk wel)
  • Het lost blokkades op (dus het weefsel tussen alle huidlagen en spieren)
  • Foamrollen stimuleert de bloedsomloop en het lymfesysteem
  • Het verbetert je mobiliteit en flexibiliteit
  • Je voorkomt blessures door te foamrollen
  • En versnelt het herstel van je spieren
  • Het is hartstikke relaxed… en anders wordt het dat wel

Handige tip: de kleine spieren in de nek of bij je schouderblad kun je losmaken met een ‘triggerpoint massagebal’. Handig als aanvulling op de foamroller.

Pijnlijk of ontspannend?

Als je dus over die foamroller rolt, leun je hier met een aardig gewicht op. Dat betekent dat de plekken waar knopen en verklevingen zitten, stevig worden aangepakt. Ja, dat voel je. Dat kan de eerste keren zelfs pijnlijk zijn en wellicht voelen die plekken daarna een beetje beurs. Dat hoort erbij. Het is juist een teken dat je lichaam het hard nodig had. Hoe vaker en regelmatiger je het doet, hoe prettiger het wordt. Ik heb zelf in ieder geval ervaren dat ik de pijn op een gegeven moment ging waarderen, omdat ik wist dat ik mijn lichaam hiermee goed deed. Het is noodzakelijk kwaad dat me helpt om mijn doelen te behalen. Inmiddels is foamrollen een verademing en kan ik mijzelf als het ware masseren wanneer ik wil.

Geen sporter? Toch foamrollen

Yoga-beoefenaars en krachttrainers hebben dus sowieso veel baat bij de foamroller. Maar ook als je niet sport of een week niet hebt kunnen sporten, is foamrollen een aanrader. Vooral als je een kantoorbaan hebt of veel in de auto zit. Je rugspieren, schouders, nekspieren kunnen namelijk makkelijk hiermee worden losgemaakt en je krijgt je flexibiliteit terug. Heel goed voor je houding dus.

Wanneer je dit doet, is aan jou. Je kunt als warming up gaan foamrollen, tijdens de training (tussen de oefeningen door), na de training of op rustdagen. Gewoon thuis, Netflixend bijvoorbeeld.

Laat een waardering achter