Een reep chocola naar binnen werken. Ben ik een kei in. Ik kan me niet herinneren wanneer mijn laatste reep in mijn maag verdween, maar ik kan het zeker nog. En daar kan ik denk ik ook heel erg goed van genieten. Toch bewonderde ik jarenlang die mensen altijd die aan een of twee blokjes genoeg hadden. Wat een discipline. Bij mij moest die reep minimaal voor de helft op. Waar dat aan lag? Die vraag heb ik mijzelf vaker gesteld. Wellicht herken je dat wel. Ik denk dat het deels gewoon een ordinaire suikerverslaving was, maar ook voor een groot deel de gewoonte van onnadenkend eten.

Onze samenleving is daar heel goed in. De hele dag door stoppen we van alles in onze mond. Paaseitjes, ontbijtkoek, koekjes op de werkvloer. We staan er niet zo bij stil, eten onderweg en nemen niet bewust de tijd om te genieten of om stil te staan bij de voedingswaarde. Meer dan de helft van onze bevolking (boven de leeftijd van twintig jaar) heeft overgewicht . In feite zijn veel mensen dus onbewust onbekwaam (volgens de leerfases van Maslow).

Ik las ooit het boek ‘Waarom Franse vrouwen niet dik worden’ van Mireille Guiliano. De boodschap: gebruik je verstand, eet bewust en smaakvol, skip geen enkele maaltijd en ban schuldgevoel uit je leven. Franse vrouwen, zo stelt het boek, nemen bewust de tijd om te genieten van hun eten. Snel een broodje wegwerken onderweg? Dat komt niet in hun patroon voor. Ze gaan aan een gedekte tafel zitten en genieten van elke hap. Ze zijn zich zo bewust van het genot van een maaltijd, dat ze nooit te veel eten. Een maaltijd brengt door hun aandacht voor het eten sneller voldoening.

De ultieme vorm van mindful eten dus. Binnen de mindfulness en meditatie is aandacht voor eten een bekende oefening. De rozijnmeditatie is een van de bekendste vormen en helpt om bewust bekwaam te worden. Hij duurt bovendien maar vijf minuten. Als je niet van rozijnen houdt, kun je natuurlijk ook iets anders pakken. Een dadel, een noot of een blokje chocola.

  • Pak een kom en een rozijn.
  • Neem plek aan tafel of op de bank.
  • Adem eerst diep in en blaas langzaam weer uit. Doe dit drie keer. Dit helpt je om rustiger te worden en de oefening vol aandacht te doen.
  • Neem de rozijn tussen duim en wijsvinger.
  • Kijk goed naar de rozijn die je vasthebt: wat voor vorm heeft-ie? Is hij ovaal of rond? Is hij klein of relatief groot voor een rozijn? Hoe gerimpeld is hij?
  • Knijp er lichtjes in. Voelt de rozijn hard of veert hij een beetje mee? Voel met je vingertoppen en wees je bewust van de vorm en het oppervlak.
  • Laat de rozijn eens in de kom vallen. Wat hoor je? En wat voor geluid maakt de rozijn als je de kom een beetje heen en weer schudt?
  • Pak de rozijn weer op en breng ‘m naar je neus. Wat ruik je? Ruikt de rozijn zoetig of ruik je misschien helemaal niks?
  • Bijt de rozijn doormidden. Gaat dat gemakkelijk of moet je veel kracht zetten met je tanden? Hoe smaakt de rozijn?
  • Ruik dan nog eens aan de helft die je nog in je handen hebt. Komt er nu meer geur vrij?
  • Stop de andere helft ook in je mond. Sabbel even op de twee stukken rozijn. Welke smaken komen er vrij? Wordt de buitenkant wat zachter? Wat gebeurt er met de textuur? Is de rozijn zacht vanbinnen?
  • Rond de oefening af. Bijt de rozijn op, slik ‘m door.

Het zijn best veel stappen en het lijkt een tikkeltje overdreven, maar het gaat om de uiteindelijke bewustwording van wat je eet. Als je een fractie van dit bewustzijn toepast bij je maaltijd, is de kans groot dat je minder eet en bewustere keuzes gaat maken over wat je in je lijf stopt.

Ik ben zelf van mijn suikerverslaving afgekomen door een aantal weken alle suikers (op fruit na) te verbannen. Ik ben blij dat het niet eens meer in me opkomt om de chocoladeschappen bij het tankstation te inspecteren. Bewust eten gaat automatisch, ik ben onbewust bekwaam. Toch denk ik dat de bewuste aandacht voor eten heel goed is. Optimaal genieten. Misschien dat ik toch maar weer eens een reep chocola moet halen en er dan twee blokjes van ga eten. Wie weet lukt het.

  1. Super leuk stuk op het juiste moment. Ik zat net met mijn pure chocolade brok op facebook te scrollen. Ik laat de rest liggen!

Laat een waardering achter